parallax background

Ervaringen met grafietpotloden

26/05/2017
 

Aangespoord door de alsmaar populair wordende tekenkunst, nam ik me voor om ook eens terug aan een tekening te beginnen. Als voorstudie van een volgend schilderij, dacht ik. Een tussendoortje dat nogal uitgelopen is.

Ik raakte in 2016 enorm geboeid door de vele kunstwerken van de winnaars en finalisten van de 12th international ARC Salon Competition, een jaarlijkse traditie van het Art Renewal Center. Nu nog kan ik mij laten meeslepen door de vele creaties en categorieën. De werken worden er ingedeeld onder: figuratief, portret, imaginatief realisme, landschap, dieren, sculptuur, stilleven, en het viel mij toen ook op dat het tekenen ruimschoots aan bod komt. Er is tevens gedacht aan de studenten tussen 14 en 19 jaar, vandaar ook een ‘Da Vinci Initiative Award’.

‘k Had opgemerkt dat van sommige kunstenaars werken werden geselecteerd in meerdere categorieën. Candice Bohannon had zowel een schilderij als een tekening dat in de prijzen viel. Haar schilderij ‘Long Valley’ werd helaas vernietigd door een brand in een museum.

Eén ding was mij wel duidelijk geworden. De tekenkunst is weer populair. Naast het gebruik van verschillende media zoals houtskool, grafiet(potlood), witte kalk, carbonpotloden, inkt, en of er nu op (gekleurd) papier of op een andere drager wordt getekend. Schetsmatig, gearceerd, schilderachtig of hyperrealistisch. Het mag allemaal.

Voorstudie

Tekenkunst werd niet altijd als volwaardige kunst beschouwd. Pas in de 20ste eeuw werd ze gezien als een zelfstandige kunstvorm. Vroeger werd er immers enkel getekend als basis voor een later schilderij of ander kunstwerk. Om terug te komen op de 12th international ARC Salon Competition, ook Emanuela De Musis had enkele schilderijen die in de prijzen vielen, en eveneens een tekening. Later had ik begrepen via haar blog dat haar tekeningen veelal voorstudies zijn, maar waarmee ze dan later naar buiten komt als tekenkunst.

“Handen over voet”, Mario De Zutter, 42 x 35 cm, grafietpotlood op papier

Ongekende technieken

Het werk ‘handen over voet’ bracht nieuwe ervaringen mee, maar ook ongekende technieken. Ik heb in mijn leven al veel getekend, maar vele kundigheden waren bij mij niet zo bekend. Ik leerde ze kennen via filmpjes op YouTube. Er circuleren ook veel filmpjes van Emanuele Dascanio. Hij werkt met houtskool en grafiet. Voor dit werk maakte ik gebruik van grafietpotloden. Ik gebruikte daarbij diverse hardheden variërend van 6H tot 9B. Het meest gebruikte potlood was de 8B.

Handen

Ooit zei er mij iemand dat hij een goed kunstwerk herkende aan de handen. Dat is uiteraard subjectief, maar de handen worden op figuratieve schilderijen vaak verwaarloosd. Natuurlijk kan dat de bedoeling zijn van de schilder, waardoor de focus elders komt te liggen. Zelf ervaar ik de handen als een van de mooiste en fascinerendste lichaamsdelen, maar ze zijn ook moeilijk te tekenen of te schilderen. Bij deze tekening had ik vaak de anatomie van de hand in de buurt, en werd ik er daardoor steeds aan herinnerd dat de vingers opgedeeld zijn in vingerkootjes.

 
 
 
 

1 reactie

  1. Marnix schreef:

    Schitterend !!!