Portrait of a cat 2014, kleurpotloden, 18cm x 18cm
Net zoals bij olieverf zijn ze getest op hun lichtechtheid. Bepaalde kleuren kunnen dus beter tegen zonlicht, en zullen pas na een heel lange tijd verbleken bij blootstelling eraan. De kleurpigmenten zijn gevat in een stift met was of olie, met daaromheen een omhulsel van hout of kunststof. Kleurpotloden kan men niet volledig uitgommen, daarom is een goede voorbereiding noodzakelijk vooraleer er kan gestart worden met een kunstwerk.
De ondergrond bestaat meestal uit papier welke meerdere lagen moet aankunnen. Omdat men soms ook een oplosmiddel gebruikt moet het papier ook tegen vocht kunnen. Na de onderlaag, of meerdere onderlagen, kunnen we de kleurpigmenten mengen op het papier. Dat is een techniek die je alleen maar onder de knie kunt krijgen door het kleuren zelf.
Gewoon doen, dus. Het is overigens belangrijk dat het kleurpotlood voortdurend een scherpe punt heeft, zodat elke porie van het papier voldoende opgevuld raakt. Een werk in kleurpotlood is arbeidsintensief, want elke laag moet zorgvuldig opgebouwd worden.
Papier | Stonehenge (circa 18 cm x 18 cm) |
Kleurpotloden van Faber-Castell, Prismacolor, Caran d'Ache, Derwent | |
Andere | Zest-it, Lyra splender |
Tijdsduur | 73 uren en 52 minuten |
Meest gebruikte kleurpotlood | Derwent Coloursoft: Loganberry |
Wedstrijdpagina | CPM Contest |